dinsdag 12 januari 2010

Doel...welk doel???

Doel, het befaamde en beruchte polderdorp aan de Waaslandhaven dat op het verdwijnen staat stond al heel lang op men "verlanglijst" om beelden te gaan maken en het kwam ervan...
Pijnlijk, verbijsterd, onder de indruk en een opstandig hart, dat is wat ik voelde als ik er aankwam, leeg en stil, eenzaam en verlaten.





Ik was heel zwaar onder de indruk als ik deze kunstwerken zag, er ging een raar gevoel door mij heen die het zwaar maakte... de boodschap in dit kunstwerk is meer dan een boodschap alleen!



Dankzij deze kraker konden we bovenstaande beelden maken, een heel bijzonder man met speciale opvattingen, ik luisterde en begreep wat hij te vertellen had op zijn eigen speciale manier...









Deze reeks is nog lang niet af, ik hoop daar nog heen te kunnen gaan om meer beelden te kunnen gaan maken en mij nog dieper in het verhaal achter dit polderdorp te kunnen inleven.
Wat er te gebeuren staat is nog een raadsel, verdwijnen zal het waarschijnlijk wel om plaats te maken voor een deel van het logistiek centrum dat ze van vlaanderen willen maken maar ten koste van wat, dat is de vraag die ik mij stel, nog jaren lang debatteren over het hoe en waarom, nog eens een studie uitschrijven en dan nog één en nog één terwijl de mensen wegkwijnen onder de druk die deze maatschappij oplegt, het land van melk en honing, neen het land van containers en werkdruk van alles moet en steeds knikken en ja zeggen...
Er is ruimte voorzien om terminals te maken op braakliggend voor containerterminals of andere zaken en toch moet dit dorp wijken onder druk van "het systeem" terwijl ietsjes verder ze een dok aan het dichtgooien zijn omdat één of andere Chinees toch zijn containerbasis er niet gaat onderbrengen!
"We hebben het hier toch zo goed in ons vlaamse land" rijkdom en macht, van het innerlijke menselijke aspect...weinig woorden

3 opmerkingen: